Warning: vsprintf(): Too few arguments in /home/klient.dhosting.pl/reporter34/expressochaczewski.pl/public_html/wp-includes/wp-db.php on line 1390

Warning: mysqli_query(): Empty query in /home/klient.dhosting.pl/reporter34/expressochaczewski.pl/public_html/wp-includes/wp-db.php on line 2024

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/reporter34/expressochaczewski.pl/public_html/wp-includes/wp-db.php:1390) in /home/klient.dhosting.pl/reporter34/expressochaczewski.pl/public_html/wp-content/plugins/wpfront-notification-bar/classes/class-wpfront-notification-bar.php on line 63
DWORZEC TYMCZASOWY OTWARTY – Express Sochaczewski

DWORZEC TYMCZASOWY OTWARTY

fot. archiwum Expressu Sochaczewskiego

Budowa dworca tymczasowego, który zastąpi dotychczasowy budynek na czas przebudowy, dobiegła końca. We wtorek, 21 czerwca, został on otwarty dla podróżnych, którzy będą z niego korzystali do wiosny przyszłego roku.

Dworzec tymczasowy jest położony w bezpośrednim sąsiedztwie obecnego budynku, na prawo od niego, patrząc od strony ulicy Henryka Sienkiewicza. Zbudowano go z pięciu kontenerów modułowych. Podróżni znajdą w nim klimatyzowaną poczekalnię o powierzchni  26 m kw., kasę biletową oraz toalety. Będzie on w pełni dostępny dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Wyposażono go również w system informacji głosowej. Do dworca tymczasowego dostaniemy się zarówno od ulicy Henryka Sienkiewicza oraz peronu. Będzie on otwarty dla podróżnych prawie przez całą dobę, poza przerwą techniczną od 1 do 3:30 w nocy.

W końcu zaczęli

Uruchomienie dworca tymczasowego oznacza rozszerzenie frontu robót przy zabytkowym budynku dworca, który zostanie wyłączony z obsługi podróżnych. W najbliższym czasie wykonawca skupi się na przeprowadzeniu niezbędnych rozbiórek oraz rozpocznie zewnętrzne prace instalacyjne.

Koszt przebudowy dworca w Sochaczewie to 9 mln złotych brutto. Inwestycja jest realizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Inwestycja to jeden z elementów rządowego programu inwestycji dworcowych. Jego celem jest modernizacja dworców w małych miejscowościach. Dzięki czemu ma się poprawić komfort obsługi podróżnych, którzy coraz chętniej wybierają kolej jako niezawodny środek transportu wykorzystywany w codzienny dojazdach do miejsc pracy czy szkół. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe, a dokumentację projektową opracowała pracownia Demiurg z Poznania. Natomiast wykonawcą prac budowlanych jest firma Sochbud z Sochaczewa. Planowany termin zakończenia inwestycji to wiosna 2023 roku.

Nowe oblicze

Przypomnijmy, że sochaczewski dworzec przeszedł już remont w 2016 roku. Ograniczył się on jednak do prac mających na celu zachowanie historycznego wyglądu budynku, który jest wpisany do rejestru zabytków. Teraz zakres prac ma być dużo większy i wyjściem naprzeciw oczekiwaniom pasażerów, których zapytamy, w jakim kierunku ma przebiegać modernizacja i czego od niej oczekują. W ramach zaplanowanej inwestycji budynek dworca w Sochaczewie zostanie poddany gruntownej modernizacji. Przebudowane  będzie całkowicie wnętrze budynku w celu lepszej obsługi pasażerów. Zaś sam obiekt zostanie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. A ten w założeniach ma pełnić funkcję węzła obsługującego ruch kolejowy, autobusowy, rowerowy i pieszy. W planach jest również zagospodarowanie terenu wokół samego dworca, gdzie planowana jest budowa nowych miejsc postojowych.

Świadek historii

Przy okazji warto również przypomnieć, że budynek sochaczewskiego dworca jest wpisany do rejestru zabytków. I jest jednym z nielicznych zachowanych do tej pory budynków stacyjnych z okresu Kolei Warszawsko-Kaliskiej, powstałej w latach 1900-1902, a wybudowanej według projektu Czesława Domaniewskiego. Szerokotorowa linia po zajęciu Sochaczewa przez Niemców w czasie I Wojny Światowej została przebudowana na obecny rozstaw torów, a w 1916 zbudowano drugi tor. Ciekawostką jest, że w 1945 roku podczas ofensywy styczniowej Armia Czerwona na potrzeby wojska znów przebudowała biegnącą przez Sochaczew linię kolejową na szerokotorową. Wiązało się to z koniecznością szybkiego zaopatrzenia nacierających na Berlin wojsk, bez potrzeby przeładowywania zaopatrzenia.

Jerzy Szostak

Fot. Jerzy Szostak

 

 

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*