TRWA SPÓR O LOTNISKO

Przedstawiciele rządu oraz spółki Centralny Port Komunikacyjny spotkali się w Baranowie z mieszkańcami, przedstawicielami lokalnych samorządów oraz z członkami Rady Społecznej ds. CPK. Posiedzenie odbyło się 21 lipca i było to pierwsze spotkanie ze społecznością lokalną Marcina Horały – wiceministra infrastruktury i pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. Wraz z nim do Baranowa przyjechał Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

Przewodnim tematem rozmów były sprawy dotyczące stanu zaawansowania procesów przygotowawczych lotniska oraz zagadnienia ważne dla społeczeństwa lokalnego. Padło wiele nowych propozycji ze strony przedstawicieli CPK. Głosów krytyki jednak nie brakowało.

 Zmiany w specustawie

Spotkanie rozpoczęła krótka prezentacja, w czasie której zaprezentowano propozycje nowelizacji specustawy o CPK, zaproponowaną przez przedstawicieli spółki oraz rządu.

Naszą intencją jest wypłata uczciwej ceny. Wysokość wypłat ma być ustalana w transparentnych ekspertyzach z udziałem przedstawicieli miejscowych samorządów. Rząd chce też wydłużyć okres na wydanie nieruchomości ponad obecnie proponowane 120 dni – zadeklarował wiceminister Marcin Horała.

Ponadto propozycja nowelizacji zakłada możliwość wymiany gruntów przez rolników z okolic Baranowa na ziemię w dowolnym miejscu w Polsce. Zaproponowano również osobne przetargi na ziemię uprawną dla osób zbywających nieruchomości na rzecz lotniska.

Na tym nie kończą się zmiany, bowiem właścicielom najmniejszych nieruchomości potrzebnych CPK, a więc tych o wartości kilkudziesięciu tysięcy złotych, rząd przygotuje dopłaty nie mniejsze niż 50 tysięcy złotych na zakup nowego miejsca zamieszkania. Właścicielom dużych areałów ziemi zaproponowano ofertę 50-procentowego udziału we wzroście wartości gruntów po otwarciu CPK. Jeżeli sytuacja na rynku nieruchomości w okolicy się zmieni i ceny za ziemię wzrosną na przykład do miliona złotych, to zysk zostanie podzielony po połowie dla inwestora i dla dawnego właściciela.

Obawy mieszkańców

W czasie dyskusji z przedstawicielami rządu, mieszkańcy przekazali swoje liczne uwagi, co do zaproponowanej nowelizacji specustawy. Otwarcie krytykowano działania spółki CPK, zarzucając brak wyznaczonego miejsca pod budowę lotniska, niejasne źródła finansowania oraz pomijanie kwestii związanych ze społecznością lokalną.

– Czuję się niekomfortowo przez sposób, w jaki traktowana jest Rada Społeczna do spraw CPK. Wójtowie, Rady Powiatów bazują na informacjach medialnych. O referendum w Baranowie ani słowa. W którym miejscu my dzisiaj jesteśmy, nie mając lokalizacji, nie mając zgody społeczności lokalnej? Oczekiwałem konkretnej pracy. Ja tej pracy nie widzę zupełnie. Dlaczego państwo mówicie o swoim projekcie, skoro my przygotowaliśmy gotową nowelizację specustawy, która została zupełnie pominięta – powiedział Tadeusz Szymańczak ze Skrzelewa w gminie Teresin.

Wiceminister Marcin Horała starał się wyjaśniać wszelkie zarzuty. Jak sam stwierdził, to na nim spoczywa odpowiedzialność za kształt nowelizacji do specustawy o CPK i to on ma ostateczny głos w tej sprawie. Chociaż, jak wiadomo, w toku prac parlamentarnych kształt nowelizacji może ulec zmianie.
Faktycznie przesłał pan do mnie informacje. Nie było tam niczego szczególnie istotnego, a cała informacja miała charakter strumienia świadomości. Lokalizacji nie ma, bo decyduje o tym decyzja środowiskowa, nie jesteśmy na tym etapie inwestycji. Projekt nowelizacji zaproponowany przez was jest dla nas źródłem inspiracji i pochylamy się nad nim. Jednakże decyzja co do kształtu projektu nowelizacji leży po naszej stronie. Zasada jest taka, że projekty, które ja zgłaszam, muszą być opracowane przeze mnie – odpowiedział Marcin Horała.

Ponadto zagwarantowano, że źródła finansowania są klarowne. W przypadku lotniska będzie to finansowanie rynkowe. Zapewne będzie to jakaś forma finansowania za pomocą konsorcjum banków. W przypadku linii kolejowych mają to być środki unijne.

Kiedy i gdzie?

 Najpóźniej w połowie sierpnia do Rady Społecznej ma trafić gotowy projekt nowelizacji specustawy o CPK. Decyzje o lokalizacji pasów startowych oraz terminali lotniska zostaną podjęte w ciągu dwóch lat. Wzbudziło to obawy Rady Społecznej co do obszarów CPK na terenie poszczególnych gmin oraz ich przyszłości. Członkowie uważają, że tak istotne decyzje powinny być podjęte wcześniej.

– Nie ma gwarancji, jak budowa CPK wpłynie na kształt samorządów. Nie wiadomo czy jedna, czy druga gmina będzie istnieć po powstaniu CPK. Może to mieć nieodwracalny skutek na kształt społeczeństwa lokalnego. Nastąpi odpływ mieszkańców i zaburzy się struktura rynku pracy – dodał Robert Pindor.

Spotkało się to z odpowiedzią ze strony spółki, iż wszystkie prace prowadzone są zgodnie z harmonogramem. Pod koniec roku zostanie ogłoszony przetarg na budowę lotniska, w którym weźmie udział 5 dużych zagranicznych firm.

Ponadto w drugiej części spotkania w czasie prezentacji zapowiedziano badania środowiskowe, które odbędą się na przełomie 2020 i 2021. Samo lotnisko ma zostać wybudowane do 2027 roku.

Spotkanie było polem do dyskusji na temat nowelizacji ustawy specustawy o CPK. Nie zabrakło tematów związanych ze społecznością lokalną, a dyskusja była momentami bardzo burzliwa. Kolejne spotkanie Rady Społecznej ds. CPK zostało zaplanowane na datę w okolicach połowy sierpnia.

Aleksander Szostak

 

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*