LEPIEJ DOŁOŻYĆ NIŻ STRACIĆ

Już tylko od decyzji miejskich radnych zależy, czy w tym roku na ulice miasta wyjadą dwa ekologiczne autobusy spalinowe, a wiosną 2022 roku trzy elektryczne. Zostaną one zakupione w ramach projektu „Sochaczewski Eko – bus”, na który miejski samorząd otrzymał prawie 8 milionów złotych unijnego dofinansowania.

Znane są już wyniki przetargu dotyczącego zakupu przez miasto dla Zakładu Komunikacji Miejskiej pięciu nowoczesnych autobusów. Przypomnijmy, że dwa z nich mają być wyposażone w ekologiczne silniki diesla, a trzy pozostałe w silniki napędzane elektryczne. Na ogłoszony przetarg wpłynęła tylko jedna oferta, którą złożyła firma Solaris, opiewająca w sumie na ponad 10,1 mln zł – z czego cena za trzy autobusy elektryczne wyniosła 7,74 mln, a za dwa spalinowe – 2,38 mln.

Trzeba dołożyć

Zaproponowana kwota przekracza jednak środki przeznaczone na realizację „Sochaczewskiego Eko-busa”, które wynoszą 8,9 mln. Zakup autobusów to tylko jeden z elementów projektu, w którego ramach miasto chce zakupić w tym roku dwa biletomaty, elektroniczne tablice wyświetlające rozkład jazdy, uruchomić w biurze ZKM punkt sprzedaży biletów elektronicznych, a na pobliskiej bazie utworzyć punkt ładowania elektrycznych autobusów. Z tego powodu, aby domknąć finansowanie, należy zwiększyć wydatki na cały projekt, zwiększając w tym roku wydatki na ten cel o około 300 tysięcy, a w 2020 roku o dodatkowe 1,8 mln.
– Na najbliższej sesji zaproponuję radnym, aby nie rezygnowali z zakupu autobusów i nie oddawali wielomilionowej dotacji, lecz dokonali zmian w budżecie i WPF, co pozwoli mi zawrzeć umowę z Solarisem. Kolejnej szansy na tak zasadniczą wymianę taboru ZKM, do tego w ponad 70 procentach przeprowadzoną za pieniądze spoza budżetu miasta, już możemy nie dostać – przekonuje burmistrz Piotr Osiecki.

Komfortowa jazda

Dzięki dofinansowaniu mieszkańcy Sochaczewa będą mogli jeździć w naprawdę komfortowych warunkach. Autobusy zostaną wyposażone m.in. w funkcję obniżania wejścia podczas postoju na przystankach, a przy środkowych drzwiach znajdzie się rozkładana rampa najazdowa dla wózków inwalidzkich lub dziecięcych. Autobusy zostaną również wyposażone w trzy elektroniczne kasowniki, tablicę informacyjną wyświetlająca m.in. numer linii, nazwę przystanku bieżącego, następnego, docelowego i aktualny czas. Do tego dojdzie klimatyzacja. Ale na tym nie koniec. W każdym z pojazdów znajdzie się kilka podświetlanych wejść USB umożliwiających w czasie podróży doładowanie baterii telefonów i tabletów.
Autobusy zostaną również wyposażone w kamery. Będzie ich sześć: trzy w środku pojazdu oraz trzy na zewnątrz. Zamontowany zostanie także system pozwalający na rozstrzyganie ewentualnych sporów. Będzie on rejestrował m.in. otwarcie drzwi, czas przybycia na przystanek oraz przejechaną drogę. Z kolei przy drzwiach zainstalowany zostanie rejestrator wchodzących i wychodzących pasażerów. To z kolei ma pozwolić ZKM na precyzyjne określenie godzin szczytu, obciążenia linii, kierunków, przystanków oraz liczby pasażerów w poszczególnych dniach tygodnia.
Dodajmy, że autobusy elektryczne będą mogły na jednym ładowaniu przejechać minimum 150 km. A na naładowanie ich akumulatorów w specjalnym punkcie, który powstanie w bazie ZKM, będzie potrzeba około sześciu godzin.
Jerzy Szostak
Fot.: solarisbus.com

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*