Wydzierżawili cmentarną kaplicę

Dopiero za czwartym podejściem udało się rozstrzygnąć przetarg dotyczący wydzierżawienia przez Zakład Gospodarki Komunalnej budynku przedpogrzebowego położonego na terenie cmentarza komunalnego przy ulicy Trojanowskiej.

Jak poinformował nas Paweł Krasucki, dyrektor Zakładu Gospodarki Komunalnej w Sochaczewie, do   ogłoszonego przetargu przystąpiła tylko jedna firma – Przedsiębiorstwa Pogrzebowego „Haron”.

Zaproponowana przez ZGM cena wywoławcza dotycząca miesięcznej stawki czynszu wynosząca – 5,25 zł netto za metr kwadratowy powierzchni użytkowej (plus podatek VAT) została podniesiona przez „Haron” do kwoty 6,58 zł brutto. I została zaaprobowana przez Zakład. Przypomnijmy, że łączna powierzchnia budynku wraz z terenem przyległym – obejmującym: schody, dojścia i podjazdy do budynku, plac przed wjazdem do garaży oraz teren zielony – to 1105 m kw. Oznacza to, że miesięcznie do kasy ZGM będzie wpływało 7276 zł. Środki te będą w całości przeznaczone na funkcjonowanie cmentarza.

Jak zaznacza dyrektor Krasucki, najemca będzie mógł w nim prowadzić wyłącznie działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług pogrzebowych. Dyrektor dodaje jednocześnie, że ewentualne wydzierżawienie budynku administracyjnego nie oznacza, że miejski samorząd przestaje być zarządcą cmentarza.

Nic takiego nie ma i nie będzie miało miejsca. Decyzją radnych cmentarz wszedł w skład ZGK, i to Zakład jest obecnie jego zarządcą – wyjaśnia dyrektor. Dodając, że już wkrótce obok wejścia na teren nekropolii zostanie ustawiony kontener biurowy, w którym będzie można załatwić m.in. sprawy związane z pochówkiem.

Dyrektor zaznacza również, że wydzierżawienie budynku nie będzie miało także wpływu na dostępność do kaplicy, a w szczególności na odprawiane tam niedzielne Msze św. Tu także nic się nie zmieni. Tym bardziej, że dostępność do kaplicy zagwarantowano w przyjętym w styczniu przez radnych regulaminie cmentarza. Dodajmy, że radni określili także wysokość opłat za wynajęcie kaplicy na uroczystości pogrzebowe. A to oznacza, że dzierżawca nie będzie mógł zmienić tych stawek. Podobnie będzie z funkcjonującą w budynku chłodnią. Ta także ma być wynajmowana przez dzierżawcę wszystkim zainteresowanym firmom pogrzebowym po przyjętych przez radnych zasadach. Zatem nowy zarządca budynku nie będzie mógł podnosić stawek określonych przez radnych. Jeżeli będzie chciał to zrobić, to musi wybudować sobie nową chłodnię. Ale to, ze względu na koszty wydaje się mało realne. Tym bardziej, że najemca będzie musiał utrzymać budynek w dobrym stanie technicznym, czyli musi dokonać jego remontu. A to wiąże się z kosztami, dlatego budynek zostanie wydzierżawiony na czas nieokreślony.

To z kolei oznacza znaczny, coroczny zastrzyk gotówki do kasy cmentarza, z którą obecnie nie jest najlepiej. Wszystko z powodu zaległości z opłatami, jakie powinny wnosić osoby, których najbliżsi spoczywają na nekropolii. Zaległości wynoszą obecnie ponad ćwierć miliona złotych. Dzięki dzierżawie ZGK uzyska dodatkowe środki, które będzie mógł przeznaczyć na tak potrzebne inwestycje na nekropolii. Do tych należy chociażby utwardzenie alejek pomiędzy grobami, o co od lat postulują osoby odwiedzające cmentarz. Tylko na tę inwestycję potrzeba kilkaset tysięcy złotych.

dot

Fot.: Archiwum Expressu Sochaczewskiego

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*