Lotnisko podejdzie pod Sochaczew

W jednym z ostatnich wydań Expressu Sochaczewskiego informowaliśmy o planach rządu dotyczących budowy na terenie gminy Baranów Centralnego Portu Komunikacyjnego. Lokalizacja CPK powinna mieć także wpływ na rozwój Sochaczewa i to większy niż się nam to wydaje, bo obszar lotniska może się zaczynać nad brzegami Pisi.

Otóż w ubiegłym tygodniu w Ministerstwie Rozwoju odbyło się spotkanie Andrzeja Kolka, wójta gminy Baranów, z Mikołajem Wildem, sekretarzem stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów i pełnomocnikiem rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego. Rozmawiano między innymi o terenach, na których ma być zlokalizowany sam port oraz jego zaplecze. Z przekazanych nam informacji wynika, że władze Baranowa nie są do końca pewne, czy jedynie na terenie ich gminy zostanie ulokowane lotnisko. Niewykluczone, że znaczna część CPK znajdzie się także w gminie Teresin.

Otóż rozpatrywany obszar, na którym ma być zlokalizowany CPK, to teren pomiędzy drogą krajową nr 50 a drogą wojewódzką nr 579, o powierzchni około 11,4 tysięcy hektarów (na mapce oznaczony jest kolorem jasnozielonym i otoczony pomarańczową linią ciągłą). Natomiast samo lotnisko wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą ma zajmować około 3 tysiące hektarów.

Patrząc na mapkę, łatwo się zorientować, że obszar ten kończy się tuż za rogatkami Sochaczewa, a dokładnie przed skrzyżowaniem drogi krajowej nr 50 i drogi prowadzącej do Jeżówki. Z kolei jego północna granica została wytyczona na wysokości Szymanowa, aby następnie dojść do Serok i linii kolejowej Sochaczew – Błonie. Natomiast południową granicę stanowi droga Sochaczew – Żyrardów. I właśnie na tym obszarze ma powstać Centralny Port Komunikacyjny, ale gdzie konkretnie, tego jeszcze nie wiadomo.

Wynika to po prostu z faktu, że dopiero na początku 2018 roku rozpoczną się prace związane z przygotowaniem koncepcji dla wyboru wariantów usytuowania inwestycji potrzebnych dla postępowań lokalizacyjnych i środowiskowych. Obecnie wiadomo jedynie, że szczegółowe postępowanie lokalizacyjne ma być zakończone do września 2019 roku, a kolejne dwa lata ma zająć przygotowanie dokumentacji budowlanej. Po tym okresie, czyli od roku 2021, ma się rozpocząć budowa, która według planów będzie trwać kolejnych sześć lat.

Może się okazać, że CPK nie musi być wcale wybudowany – jak pierwotnie wskazywano w Stanisławowie – ale pomiędzy nim a Sochaczewem, a konkretnie w trójkącie Stanisławów – Strugi – Szymanów. Patrząc natomiast na gęstość zabudowy, czyli najmniejszą jej ilość, najbardziej optymalną lokalizacją jest obszar pomiędzy: Szymanowem, Pawłówkiem, Skrzelewem, Strumianami i Pułapiną. A tym samym na terenie dwóch gmin, Teresin i Baranów.

Wiadomo natomiast, że wraz z budową lotniska rozpocznie się budowa linii kolejowej Kolei Dużych Prędkości z Warszawy do Łodzi, z połączeniem do Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK). Wybudowany zostanie także łącznik kolejowy mający połączyć trasę kolejową Warszawa – Poznań z trasą Warszawa- Skierniewice. A początek tego połączenia planowany jest, jak już informowaliśmy, w Sochaczewie.

Budowa lotniska wpłynie także na poprawę komunikacji drogowej na terenie naszego powiatu. Przebudowie ulegną niektóre odcinki obwodnicy Sochaczewa oraz drogi krajowej nr 50. Na niektórych fragmentach – między innymi pomiędzy Sochaczewem a Wiskitkami – zostanie ona przebudowana na trasę szybkiego ruchu. Przebudowane zostaną również niektóre odcinki drogi Sochaczew – Warszawa, które mają otrzymać dwie dodatkowe jezdnie. Budowa lotniska wpłynie także na przyspieszenie budowy tunelu lub wiaduktu nad torami w Teresinie.

Port „Solidarność”, bo tak ma się nazywać Centralny Port Komunikacyjny, będzie kosztował około 30-35 mld zł, a jego budowa potrwa około 10-12 lat.

Jerzy Szostak

 

3 komentarze do Lotnisko podejdzie pod Sochaczew

  1. A nie może iść pod lasy Bolimowskie, nikomu by to nie przeszkadzało, a tak upierzą parę miast i tysiące domów na tym terenie. Zróbcie to lotnisko po wschodniej stronie Warszawy tam jest potrzebny rozwój. My tutaj mamy logistyki po dziurki w nosie.

  2. Z tą szansą to będzie tak jak z Euro 2012. Też szansa dla Warszawiaków no ze zarobią gastronomia itp.
    Zbudowali strefe kibica i kto miał szanse i kasę?
    Donald od Heinekena.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*